Amikor a gyermek érinti meg a mesét | [ 2015.05.08 ] |
Interaktív mesekönyv-alkalmazások óvodás és kisiskolás gyermekekre kifejtett hatásait vizsgálta a JGYPK-n alakult Művészettel az Oktatásért Kutatócsoport (MűOK). 12 előadásban, 2 óra alatt majdnem 2 évnyi kutatás és az egyetemközi konferencia eredményeit foglalta össze 15 előadó. Az óvoda- és szociálpedagógus hallgatókból álló csapatot Magonyné dr. Varga Emőke főiskolai tanár, a MűOK elnöke készítette fel.
![]() Hattyas sor, 7. épület, május 6. A Kicsi, a Szorgos és a Lusta címmel tartott teltházas előadássorozat prof. dr. Maczelka Noémi nyitóbeszédével kezdődött, aki méltatta dr. Varga Emőke munkáját, majd röviden kiemelte a projekthez is köthető evidenciákat, mint a műveltség továbbadását, ami életfontosságú, illetve hogy a kultúra iránti igény felkeltését minél korábban, már óvodás korban is el kell kezdeni, valamint hogy a korszerű technológiák megismerése elengedhetetlen az oktatásban.
![]() Az előadók egyedül vagy párban, 5-10 percben ismertették tömören részkutatásaik lényegét, tárgyát, eredményeiket és véleményüket. A diavetítések során megtudhattuk, hogy az aprólékos Excel adatbázis-építésen túl izgalmas és tanulságos teszteket kellett csinálniuk 120 kisgyermekkel, 2012 és 2014 között – sőt hallgatókkal is végigmentek a feladatokon. Ezek alapján 250 elemezhető adatlap született, számos érdekes megállapítással, amelyekből ízelítőt kaptak a jelenlévők. A prezentációk közé videókat is beszúrtak, ezekből láthattuk, hogyan néznek ki és működnek az elektronikus mesekönyvek.
![]() A legkiválóbb kivitelezés a 2013-ban Magyar Formatervezési Díjat nyert A kiskakas gyémánt félkrajcárját illette, amelyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Technológiai Laborja (MOME TechLab) fejlesztett ki, és cikkezett róla az Index, a HVG is. A másik kettő A tücsök és a hangya két különböző adaptációja volt. Az egyik a TabTale által kifejlesztett alkalmazás, amely angolul működik, de egy beépített funkciója által lehetőséget ad hang és hangeffekt rögzítésére is, ezáltal bárki mesélővé válhat. A másik alkalmazás a Clue Pop fejlesztő csoport által létrehozott interaktív mesekönyv, amely csak angol nyelven érhető el, és képi világa színvonal alattinak tűnt az előzőekhez képest. ![]() Továbbá a történet követése, emlékezetből felidézés és rajzolás, tanulságkeresés, a háttérelemek figyelése és hatásuk a figyelemre. Szóba került még: a szöveg és a képi világ közti összefüggések, a mesehallgatás időtartama, türelem, koncentráció, képérintős játék (touch) aránya a mesehallgatás alatt. Saját interaktív tevékenységük felismerése és meghatározása, illetve az esztétikai kivitelezés részleteinek hatása a befogadásra szintén kutatásuk tárgyát képezte. Felmérésük kitért a tanulásban akadályozottakra is, akik esetében a szövegértéshez képest a mozgó képi világ dominálása igazolódott be. ![]() Véleményalkotásukkal, különösen érdekes momentumokkal, a gyermekek legmeglepőbb reakcióival gazdagították előadásukat. A Kiskakas adaptációnál kiderült például, hogy a kisiskolások 62%-a és az óvodások 42%-a szerint színes volt a mese – holott abban csak nagyon ritkán fordult elő szín, az is inkább a szövegben. Szembetűnő volt még, hogy a leggyengébb tücsök és hangya mesefeldolgozás (Clue Pop) mennyire elrugaszkodott mind a valóságtól, mind pedig az eredeti történet karakter-ábrázolásától. A hallgatói vizsgálat esetén az egyik legérdekesebb adat, hogy 49%-uk nem ajánlaná a közepesnek ítélt tücsök és hangya mesét kicsiknek, viszont saját gyerekeiktől ennél még jóval többen tartanák távol. Az információkban rendkívül gazdag előadássorozat részletesen rávilágított azokra a már sejtett körülményekre is, amelyek a technológia családi életbe való beszivárgását övezik. A közönség reakciói a videókra igazolták a kategóriákra bontást. Az ilyen alkalmazásokat, eszközöket sok kritika éri a kreativitásra gyakorolt negatív hatásuk miatt, de példát láthattunk arra is, hogy igazán igényes kivitelezés esetén a fejlesztőerő nem marad el. A legfontosabb következtetések közül kiemelték az előadók, hogy az interaktív mesekönyvek piacán a tömegtermelés miatt egyre nehezebb az értékek szelektálása, és ebben a folyamatban felelősséggel részt kell vennie a pedagógusnak is. ![]() Előadók: Bali Cintia, Bányász Edit, Bognár Viktória, Gera Adrienn, Kákonyi Lilla, Kökösi-Sigmond Lia, Kun Alexandra, Kurucz Mónika, Kuti Barbara, Lehóczki Éva Szilvia, Locher Dóra, Péter Eszter, Rattkai Tünde, Reiner Betty, Veres Dorina.
Konferált: Magdali Anna. Információ a MűOK-ról. A MűOK Facebook oldala. fotók: Hajdú Orsi
cikk: Sziki Bálint |
|
<< vissza |
Innen-onnan • SZTE • Kultúra • TIK • Buli • Póker • MESE • Ösztöndíj • TÁK • REÖK • JGYPK • Egyetem arca • KMK • Koncert • Pályázatok • Előadás • Jugyu napok • Sport • Művészet • Európa • Diplomaátadó • Fair play • Felvételi • OTDK • Verseny • Kutatás • Képzés • Szeged • Egészség • Pénzügy • Munka • Hökkentő • @egyetemista • Alma Mater • Mappa • Hathárom • Bájital • SZTEhetség |