HÖKKENTŐ 2015. nyári szám
Hökkentő kártya regisztráció
Hol szeretsz leginkább bulizni?
Az év diákújsága
Ötletláda
Mappa
Nyers vegán életmód, avagy több, mint hús nélküli lét
[ 2018.02.14 ]
A vegeteránius étkezési szokásokat már nem kell bemutatnom, hiszen manapság már a csapból is ez folyik. Az életmód lényege az, hogy húsmentesen próbáljuk megoldani mindennapi táplálkozásunkat. A nyers vegán szó alatt viszont ennél sokkal többet értünk. Képzeld el az életed úgy, hogy zöldségen, gyümölcsön és néhány olajos magon kívül valójában semmit sem ehetsz. A hab a tortán pedig az, hogy ezeket sem mindegy, hogy milyen formában készíted el.



Magyarországon egyre nagyobb népszerűségnek örvend ez az életstílus a felnőttek és a kamaszok körében is egyaránt. Valószínűleg már felmerül az a kérdés benned, hogy ez miért olyan trendi ma. Azon kívül, hogy csupa egészséges alapanyagokat vihetsz be a szervezetedbe, nem biztos, hogy hosszabb távon jót tesz az egészségnek, mégis sokan csak a jó oldalára tudnak összpontosítani, így közkedvelt a diéta és a különböző fogyókúrás módszerek alkalmazásában.

Természetesen többen is foglalkoztak és foglalkoznak ma is ezzel a témával, így szinte mindig derül ki valami új ezzel kapcsolatban. Tény, hogy a nyers vegán alapanyagokat nem sütjük, főzzük meg, legfőbbképpen semmi esetre sem mehet az étel hőmérséklete 40-48 Celsius-fok felé, mivel az ennél magasabb hőmérséklet nagyban befolyásolja a benne lévő kémia anyagok változását, ami által romlik az étel minőségének az értéke. Értelemszerűen ez nem azt jelenti, hogy ezeket a zöldségeket és gyümölcsöket csak teljesen önmagukban lehet fogyasztani.

 Többen azt gondolják, hogy a nyers vegán táplálkozás során csupa ízetlen „növény” fogyasztására kerül sor. Ezt több étterem is megcáfolja, hiszen sokuk csak erre specializálódik, így rengeteg olyan ételt kóstolhatunk meg ezeken a helyeken, amelyek ízre nem is igazán különbözik a „hétköznapi” élelemtől.

Viszont ez az életmód sok kockázattal jár. Az vitathatatlan, hogy a nyers zöldségek és gyümölcsök rengeteg rostot és tápanyagot tartalmaznak, viszont az nem igaz, hogy ezekhez csak akkor jut a szervezetünk, ha főtlenül, sületlenül visszük azt be. Sőt mi több a magas hőmérséklet által sokkal több tápanyaghoz jutunk, mint ha ahogy azt többen gondolják.

Mindezek mellett a főzés által megakadályozhatjuk, vagy mérsékelhetjük azoknak a vegyületeknek a bevitelét, amelyek gátolják a felszívódás folyamatát. Ilyek például az ásványi anyagok, vitaminok (kivéve a C-és B-vitamin) és az ásványi anyagok. A legnagyobb tévhit pedig az, hogy csak nyers tápanyagok bevitele során jutunk enzimekhez, miközben az ember saját szervezete is előállítja ezeket, így tudunk megemészteni bármit, amit eszünk.

A fent említett érvek mellett sok más ok is szól, amellett, hogy ne csak nyersen fogyasszuk az ételeket. Mindenesetre a legkiegyensúlyozottabb étrendet ezeknek a folyamatoknak a kombinálásával érhetjük el.

Forrás: https://index.hu/tudomany/altudomany/2014/08/21/rawtf/

             http://www.lafemme.hu/eletmod/941_a_nyers_vegan_forradalom_titka

                                                                                                                                                             Pálfi Krisztina Anna

 


<< vissza
Hozzászólások (a hozászóláshoz regisztráció szükséges)
Ehhez a cikkhez még nem szólt hozzá senki!
Hökkentő Tévé
Login: 
Jelszó: 
RSS