HÖKKENTŐ 2015. nyári szám
Hökkentő kártya regisztráció
Hol szeretsz leginkább bulizni?
Az év diákújsága
Ötletláda
Hathárom
Beszélgetés Farkas Kingával, úszásoktatóval
[ 2016.12.05. ]
Farkas Kingával beszélgettem aki 10 évig a Szegedi Női Vízilabda Egyesületben játszott, az utolsó évben már az úszás oktatásban is tevékenykedett, majd miután egészségügyi problémák miatt abba kellett hagynia a sportot, legalább oktatóként a sport közelében tudott maradni, melynek nagyon örült, és próbálja a sporttal kapcsolatos tudását és a víz iránti szeretetét átadni a gyermekeknek.
 
Miért döntöttél úgy, hogy gyerekekkel fogsz foglalkozni?
Azáltal, hogy én egy olyanfajta mozgásformára tanítom őket, ami nem csak az egészséghez de talán magához az élethez is egy elengedhetetlen dolog, ők is sok mindenre tanítanak engem, mint például az önzetlen szeretetet, melyet mástól talán nem is érezhet így egy ember, csak a gyermekektől. Mindemellett nagyon sok türelmet és megértést is tanulhatok tőlük, melyre szükség van az élet bármely területén.
 
Mennyi türelme kell, hogy legyen az embernek ha gyerekekkel foglalkozik? Nem érzed, hogy elfáradsz?
A gyermekekhez hihetetlen sok türelemre van szükség, mert az ilyen kiskorú gyermekek figyelmét igazi kihívás lekötni 45-50percen keresztül. Az én munkámat még az is megnehezíti, hogy vízben vagyunk, melyben tudnak búvárkodni, ugrándozni, csapkodni, amely sokkal inkább izgalmasabb, mint magukat a feladatokat csinálni, amit kérek tőlük, de meg kell tanulni fegyelmezni őket. Sokszor lefárasztanak, hisz nagyon kell figyelni rájuk, mert egyáltalán nincs veszélyérzetük, de egy ölelés vagy egy kedves szó, mint például, hogy "Szeretlek" vagy "szép vagy", vagy mikor látom, hogy milyen sokat fejlődtek, és idővel mennyire szépen úsznak minden rossz dolgot elfeledtet, és az ilyenekért éri meg igazán velük 
foglalkozni.
 
Milyen élettani hatásai lehetnek/vannak a víznek? 
Az úszás az egyik leghatékonyabb mozgásforma. A szervezet oxigénfelvétele és felhasználása egyensúlyban van. Ezáltal javul a tüdő-szív-keringési szervrendszerek teljesítőképessége. Vízben könnyebb a hőleadás és kevesebb az izzadás. A víz ellenállása miatt intenzívebb munka végezhető, mint a szárazföldön. A felhajtóerő csökkenti a testre nehezedő súlyt, így kíméli az ízületeket. Túlsúlyos illetve mozgássérült személyeknek is javasolt, mert a gerincoszlopra és a csontozatra kisebb terhet rak. Fontos szerepe van a testtartás javításában, ezért nemcsak a rekreáció, hanem a rehabilitáció területén is hasznos a vízben való mozgás. Így a csont, ízületi bántalmak, szív- és érrendszeri betegségek, gerincdeformitások és balesetek, műtétek utáni terápiára is alkalmas. Sokan idegnyugtatás céljából úsznak. A lelki nyugalom különösen csendes, természetes álló- illetve folyóvizekben érhető el.
 
 
Szerinted miért fontos, hogy a gyerekek egész kicsi korban megismerkedjenek a vízzel?
Nagy előny a gyermekeknek, ha már kicsi korban elkezdenek úszni, hisz időben le tudják győzni félelmeiket a vízzel szemben (ha van nekik), javítja a koordinációs képességüket és a figyelmüket, valamint az izomzatuk is szépen tud fejlődni ezáltal, hogy egy ilyen mozgást végeznek. Ilyen idős korban sokkal fogékonyabbak az új dolgokra, és könnyebben javítható a technikájuk, mint ha idősebb korban kezdenék el először tanulni ezt a mozgásformát.

Miklós Dóra

 

<< vissza
Hozzászólások (a hozászóláshoz regisztráció szükséges)
Ehhez a cikkhez még nem szólt hozzá senki!
Hökkentő Tévé
Login: 
Jelszó: 
RSS